15 ottobre 2011

Marina Abramović ponovo medju 100 najuticajnijih umetnika na svetu

Nedavno sam objavila post o listi 100 najuticajnijih umetnika na svetu na cijem se 23. mestu ove godine nasla Marina Abramović, dospevsi tu sa proslogodisnjeg 35. mesta.
Posvetivsi u tom postu vecu paznju kineskom umetniku koji se nalazi na prvom mestu (Ai Weiwei) danas bih vise rekla o Marini Abramović, uticajnoj srpskoj umetnici.

Na Mancesterskom Medjunarodnom Festivalu odrzanom ove godine inscenirala je sopstvenu smrt u The Life and Death of Marina Abramović uz reditelja-vizionara Roberta Wilsona, Willem Dafoe-a i medjunarodnu ekipu glumaca i performance umetnika, uspesno transformisuci narcizam u pazljivo isplanirano uzviseno iskustvo.
U Veneciji je pokrenula planove za Marina Abramovic Cetinje Community Center Obod, zamisljen kao generator promena i aktivator kulturnog razvitka posvecen negovanju *nematerijalne bastine.
Ova performance umetnica, koja veoma jasno razume ceznju savremenog doba za “autenticnim” performance-om ili "dogadjajem", uticajna je od 70tih godina proslog veka sve do danas; iz njenog se dela izrodilo bezbroj imitatora iako vecini nedostaje njena nepogresiva sigurnost vizije i autoritativni rezultati.

Performance, Marina Abramović, The Kitchen
Performance The Kitchen, 2009
foto (che mi piace tantissimo!) Marco Anelli © 2009 Marina Abramović

Ko je Marina Abramović?
Evo nekih detalja iz njene karijere.
1970. je diplomirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu a 1972. je zavrsila postdiplomske studije na Akademiji umetnosti u Zagrebu kod Krsta Hegedušića.
Od 1973. je pocela da predaje na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.

Sredinom 70-ih napustila je zemlju i upoznala Ulaja (Ulay), profesionalnog i licnog partnera narednih 20 godina. Poslednji zajednicki rad bila im je 2000 km dugacka setnja kineskim zidom (The Great Wall Walk, 1988).
Od tada je pocela da radi i izlaze samostalno.
1997. je u Veneciji dobila Zlatnog Lava za instalaciju Balkanski barok (Balkan Baroque), simbol prilagodjavanja smrti koja postaje pokajanje za grehe koji su se umetnicinom zemljom kovitlali tokom rata.
Od 1997. je profesorka na Visokoj skoli za likovnu umetnost u Nemackoj.
Od 1998. clanica je Upravnog odbora Centra za savremenu umetnost u Japanu
2003. je dobila nagradu The Bessies, New York.
2004. je dobila nagradu Udruzenja americkih umetnickih kriticara i pocasni doktorat Skole instituta za umetnost u Cikagu; vratila se u Beograd posle 30 godina i na Oktobarskom Salonu dobila pocasnu nagradu.

2005. je imala samostalnu izlozbu Marina Abramović: Seven Easy Pieces u muzeju Guggenheim, New York
2010. je imala znacajnu retrospektivu performance-a The Artist is Present u Muzeju moderne umetnosti MoMA, New York.
Upravo je u toku njena velika retrospektiva u Moskvi, ne bas davno ukrasila je (ponovo) naslovnu stranu Pop magazina...
Marina Abramović na naslovnoj strani Pop Magazina
(zar ne mislite da bi izgledala odlicno u ulozi Marije Kalas?)
Pop magazine, Photography by René Habermacher

... i postala je prva umetnica o cijem je radu napravljena (zanosno dosadna) video-igrica The Artist Is Present.

Njena su dela u brojnim velikim javnim i privatnim kolekcijama sirom sveta.
Marina Abramović zivi i radi u New Yorku.

Pogledajte video interview na Vogue sajtu
vise o Marini Abramović

*Sta je to nematerijalna bastina?
Konvencija UNESCO-a za zastitu nematerijalne bastine (koja ce u ponedeljak postati punoletna napunivsi 18 godina) u svom drugom clanu, izmedju ostalog, kaze:
Nematerijalnom kulturnom bastinom smatraju se obicaji, prikazi, izrazi, znanje (kao i sredstva, predmeti, rukotvorine ili kulturni prostori s njima povezani) koje zajednice, grupe i, pokatkad, pojedinci prepoznaju kao deo njihove kulturne bastine.
Saznaj vise o nematerijalnoj bastini ovde.

*Ko je Krsto Hegedušić (1901.-1975.)?
Hrvatski slikar i graficar koji je nakon zavrsetka Akademije likovnih umetnosti nastavio da studira slikarstvo u Parizu; osnivac seljacke slikarske skole (Hlebinska skola).
Profesor na Akademiji u Zagrebu od 1950. vodio je Majstorsku radionicu u Zagrebu (u kojoj je 1962./63. slikarstvo usavrsavao i Vlada Veličković).
Hegedušićevo intenzivno umetnicko i kulturno delovanje ukljucuje:
uljane slike, tempere, freske, bakropis, scenski dekor, velik broj crteza i oprema knjiga, likovne kritike, eseje...
Saznaj vise o Hegedušiću ovde.

Nessun commento:

Posta un commento